Amerika vérszomjas mesterlövészéről forgatott sablonos, de népszerű filmet Clint Eastwood. Bradley Cooper mindent beleadott: nagydarabra gyúrta magát, texasi a kiejtése, több mint két órán át szívósan néz, és még egy gumibabát is el tud hallgattatni. DE minek. Az Amerikai mesterlövész egyetlen emlékezetes jelenetében hosszú percekig csak vörös, véres porfelhőt és rémült árnyakat látunk - ez a film leghitelesebb pillanata.
A filmtörténetben akad jó pár mesterlövész. Ülnek valami ablakban, kilesnek, hunyorítanak és aztán mit sem sejtő embereket lőnek hátba. Mesterlövészek, orvlövészek, bérgyilkosok, katonák. Távolban megbúvó, hidegvérű gyilkológépek, ezért leggyakrabban a gonosz oldalon állnak és nem egyszerű igazi, tiszta hőst faragni belőlük.
Clint Eastwood legújabb filmje ezzel próbálkozik. Ez itt nem a Sakál, vagy Kőnig őrnagy, hanem maga az amerikai hős, a hazafi: a neve Chris Kyle, hús-vér ember volt, tengerészgyalogos, és mesterlövészként annyi iraki felkelőt lőtt le, mint előtte senki. Kyle könyvet írt a hadszíntérről, bestseller lett, itthon is kiadták. Aztán az élete hirtelen rettenetes, groteszk véget ért. Most pedig film lett belőle Eastwood keze alatt.
Annyi felkelőt lőtt le, mint előtte senki - Bradley Cooper az Amerikai mesterlövészben
Forrás: InterCom
Kevés olyan rendező van, aki úgy ért a hőscsináláshoz, mint Clint Eastwood. Izgatja a háború véres, iszamos, vörös poros mocsara. Az Amerikai mesterlövész egyetlen emlékezetes jelenetében hosszú percekig nem is látunk semmi mást, csak a vörös porfelhőt és a rémült árnyakat. Eastwoodnál lehet amerikai vagy japán a hős katona, egyre megy, mert a hazafias gyilkolás természetét kutatja. Számára a katona a kőkemény áldozat, aki mindent felad és összeszorított foggal önmegsemmisít a magasztos cél érdekében.
Chris Kyle újkori háborús celeb lett Amerikában, milliók olvasták a könyvét és még életében megvették a filmes jogokat, hogy aztán története ide-oda vándoroljon producerek és rendezők között. Majdnem Spielberg rendezte, míg végül Eastwood lecsapott rá és saját képére formálhatta a hős mesterlövész történetét.
A háború csapatmunka - Amerikai mesterlövész
Forrás: InterCom
És mi lett belőle? Egy meglepően sablonos, felszínes film. Már annyiszor láttuk ezeket az amerikai katonákat, állig felmálházva a helyiek ajtaját berúgni, lövöldözni, harckocsikról leugrálni. Eastwood filmjében felismerhetetlen, arctalan birodalmi osztagos mindegyik. Ez nem sok. A háborús film legfontosabb eleme a hős katona. Katonák, sosem egyes számban.
A háború csapatmunka: mindenféle karakter vergődik egymás hegyén-hátán, egymásra utalva, életveszélyben. Erről az összekapaszkodásról szól a háborús film és lehetetlen kiemelni egyetlen hős katonát anélkül, hogy a többi karakter tisztességesen meg lenne írva. Itt a hősnek van egy öccse, akit gyerekkoruk óta szeretőn védelmez, de valamiért néhány jelenet után ez az arc is kikopik a filmből, elfeledkeznek róla. Csak a mesterlövész számít.
Hiányzik a könnyedsége - Bradley Cooper az Amerikai mesterlövészben
Forrás: InterCom
Bradley Cooper húsz kilóval nehezebben, megszállott tekintettel játssza a vérszomjas patriótát és ebben a filmben nincs is senki más rajta kívül. Hibás választás erre a szerepre: ebből a karakterből hiányzik az a játékosság és könnyedség, ami Cooperre annyira jellemző. Csak a lövöldözés és az elszánt, fenyegető pillantás marad neki, ezt nézzük több mint két órán át. Hiába a kizárólagos figyelem, az ő történetét viszont nem sikerül igazán elmesélni.
Kyle első iraki szolgálata után még háromszor megy vissza katonának: ki is írják nekünk a vászonra, hogy második, harmadik, negyedik alkalom. Mondom, nagyon elszánt, irakiak felkelőket akar ölni. Ezeket az irakiakat ugyanúgy nem ismerjük meg, mint az amerikai bajtársakat; csak úgy vannak, bábszínházasan, gonoszul hadonásznak, arabul kiabálnak, egy szavukat sem értjük. "Vademberek" - ahogy Kyle hívja őket. Mozgó célpontok, más szerepük nincs.
Ha arab teszi, úgy hívják, hogy a Hentes - Mido Hamada az Amerikai mesterlövészben
Forrás: InterCom
Közben a mesterlövészt otthon várja egy teljesen jelentéktelen feleség (Sienna Miller, szokásához híven zéró kisugárzással vagy színészi játékkal), aki két gyereket szül neki és a forgatókönyv szerint a telefonos táv-aggódásban kellene kiteljesednie. Fájdalmasan lapos minden közös pillanatuk. Bár egyszer, egy érzelmesnek szánt jelenetben a gyötrődő Bradley Cooper megfog egy gumibabát, és úgy szorítja magához, mintha a gyereke lenne. Ez a jelenet érdekes volt. Még nem láttam ilyet: játékbolti gumibaba a csecsemő helyett egy Clint Eastwood-filmben. Apróság, de sokat elárul az Amerikai mesterlövész-ről.
Hiába vágták össze az előzetesben a lelőtt arab kisfiút Kyle újszülöttjének a képeivel, még ezzel az alapvető ellentmondással sem foglalkoznak semmilyen szinten a filmben. Nincs itt semmi Eastwood precíz, ezerszínű emberábrázolásából. Hol van a Tökéletes világ fájdalmas, torokszorító szomorúsága? Vagy az Elcserélt életek mélysötét borzalma?
Szokásához híven zéró kisugárzással - Sienna Miller az Amerikai mesterlövészben
Forrás: InterCom
Persze itt is sok a brutális jelenet. Szétlövik az arcodat, fúróval kínoznak. Gyerekeket, asszonyokat ölnek. Ha arab teszi, úgy hívják, hogy a Hentes és ő a főgonosz. Ha amerikai, úgy hívják, Chris Kyle és ő az amerikai hős. Egyszerű. Minden ilyen egyszerű ebben a filmben. Ezerszer láttuk már, ahogy a háborús veterán otthon, békeidőben összerezzen az erős zajokra. Bradley Cooper arca összerándul, de azért azt ismételgeti, hogy minden oké, nincs semmi baj. És hogy ölni akar, mert amerikai katonák haltak meg. Íme, egy nemzeti hős egysíkú memoárjából így rendezett Clint Eastwood - akit egyébként szeretnek tévedhetetlennek beállítani - egy felszínes, érdektelen propagandafilmet. A végén, a tragikus csavarral pedig csak egy felirat erejéig foglalkozik. Nem hajlandó a mélyére szállni ennek a történetnek.
Forrás: Origo